4022121402 |
L'Enfocament Restauratiu Global. Quan innovar és humanitzar |
2021-2022 |
Taller a centre. Secundària en general |
|
|
|
8/9/2021 - 4/10/2021 (15 hores) de h a h |
|
INS Cavall Bernat |
|
c. la Castellassa, s/n (Terrassa)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Servei Educatiu Vallès Occidental II
|
| |
|
|
| |
Inscripció |
13/09/2021 - 08/09/2021 . Activitat restringida PUC |
|
|
Descripció i Metodologia: |
En els últims anys s'ha fet evident que les intervencions parcel·lades i únicament reactives a les situacions de conflicte no funcionen per generar canvis sostenibles i donar una resposta positiva a la gestió de la convivència a l'escola. Per aquest motiu, es fa necessària una aproximació global que inclogui elements proactius (revisió d'elements estructurals, adquisició de competències relacionals, habilitats de comunicació i noves metodologies de gestió de les relacions) i, també, elements responsius (estratègies de resolució de conflictes que superin el model punitiu) com les reunions restauratives responsives.
El curs dona eines pràctiques per a la gestió de la convivència al centre amb el desplegament de l’Enfocament Restauratiu Global (en endavant, ERG) que poden ser de gran utilitat a l'hora de donar sentit al Projecte de Convivència.
|
| |
Objectius |
. Introduir els conceptes bàsics de l'enfocament restauratiu i les seves pràctiques tant a nivell proactiu com responsiu.
. Presentar i experienciar el Temps de Cercle com a metodologia d'aula
. Introduir i experienciar un cercle de paraula.
. Fomentar el desenvolupament de competències per a l’ús dels processos restauratius responsius informals.
|
| |
Continguts |
Mòdul 1. Conceptes bàsics de l’Enfocament Restauratiu Global: el cercle, el quadrat i el triangle.
. Estratègies proactives:temps de cercle (fases i implementació), els cercles de paraula.
· La importància de la creació de grup. Diferències entre provenció i prevenció.
· Les necessitats al centre de les relacions i la gestió positiva del conflicte.
· La finestra relacional de D. Vaandering: La zona restaurativa.
· Canvi de mirada: Una altra manera d’entendre les conseqüències.
Mòdul 2: Processos restauratiu responsius: l’escolta restaurativa
. Canvi de mirada: Una altra manera d’entendre la conducta.
. Identifiquem el que no funciona en comunicació: fem-nos conscients dels elements inhibidors i els que malmeten les relacions.
. Desenvolupant competències restauratives responsives:
- Els cinc principis restauratius de B. Hopkins.
- Preguntes i microhabilitats clau.
- Processos restauratius:
.L’escolta restaurativa: la base de tot procés restauratiu.
.La importància del context.
.La reflexió restaurativa i les expressions afectives. Pensar i connectar abans d’actuar com a base de les intervencions
responsives al centre.
|
| |
Formador/a |
Mònica Albertí i Cortés
|
| |
Avaluació |
. Satisfacció de les persones assistents i de l'equip directiu en relació del desenvolupament de l'activitat formativa
. Aprofitament i transferència a la pràctica docent.
|
| |
Requisits de certificació |
. Participació en un mínim del 80% de les sessions de la formació
. Valoració positiva de les tasques d'aula recollides.
|
| |
E-mail |
crp-terrassa@xtec.cat
|
| |
|
|
Calendari |
Sessió 1 |
dimecres |
08/09/2021 |
|
|
Sessió 2 |
- |
- |
|
|
Sessió 3 |
- |
- |
|
|
Sessió 4 |
dilluns |
04/10/2021 |
|
|
|
| |